- Details
Voetpomp, handpomp, of niet:
Voor gebruik op zee vind ik een pomp één van de meest belangrijke uitrustingstukken voor die gelegenheden waarbij je kunt omslaan. Zelfs al kan je zo goed eskimoteren dat je denkt dat het nooit zal mislukken, geldt de pomp toch als een vangnet.
Een vangnet voor als je onverhoopt een keer zwak, ziek of misselijk bent. Een tik van bijvoorbeeld een peddel hebt gehad. Een aanvaring gehad met een kajak of een drijvende zware balk. Enz., enz., Dus omstandigheden waardoor je toch bent omgeslagen.
Natuurlijk is het zo dat je wel op steun van je vaarmaten moet kunnen rekenen als je bent omgeslagen, de eskimorol niet is gelukt, en ze je met een X-redding weer in je kajak kunnen helpen. Maar er zijn omstandigheden denkbaar waarin je jezelf moet kunnen redden (bijvoorbeeld met een re-entry) en dan heb je een pomp nodig om niet in een plas water te moeten varen: dat is koud en minder stabiel.
Tijdens mijn redding met Willem Molengraaf heb ik ook heel hard een pomp nodig gehad (die ik niet had in de testkajak) omdat ik was omgeslagen tijdens het redden en wel weer met re-entry was ingestapt, maar daarna nog een hele tijd in koud water heb moeten zitten waardoor ik het op den duur toch wel erg (lees: te) koud had gekregen.
Klik hier om hele verhaal daarover te lezen.
- Nu klinkt bovenstaande misschien tamelijk extreem, maar er zijn ook praktischer omstandigheden waarin een voetpomp handig is als je wel reddende vaarmaten bij je hebt:
- Details
Een roer of niet:
Het lijkt erop dat je de laatste jaren steeds vaker zeekajaks met een roer ziet.
Waarom zou dat zijn?
- Het kan zijn dat het roer een hulp is voor de vaareigenschappen van bepaalde kajak-ontwerpen. Immers, er is steeds meer vraag naar snellere kajaks. Dat realiseert men in het ontwerp met langere waterlijnen en met de svedeform. Een roer als hulpje kan dan nuttig zijn voor zo'n ontwerp.
- Een maatschappelijke trend: meer gemak. Of met minder vaardigheid toch moeilijker zeeën kunnen bevaren.
- Om sneller te kunnen varen helpt een roer omdat je dan minder energie in sturen hoeft te stoppen. Dat kan zowel met de trend naar snelheid als de wens voor meer gemak te maken hebben.
Ik zou het een goede zaak vinden dat als kajak-ontwerpers een kajak met roer ontwerpen, dat het dan een model wordt dat ook zonder het roer in slecht weer ook goed bestuurbaar blijft .
- Details
Materiaal van de kajak:
Als je een kajak kiest is het soms, afhankelijk van de kajaks die je op het oog hebt, ook belangrijk om na te denken over het materiaal waar van de kajak is gemaakt. Bijvoorbeeld in verband met kosten of de bestemming waarvoor je de kajak nodig hebt. Soms is het makkelijk en heb je bij een bepaald model de keus uit bijvoorbeeld PE of glasvezel of carbon. Maar dat is natuurlijk niet altijd zo.
Voor de moderne zeekajaks heb je de keus uit PE-, polyester-, Epoxy/carbon-, en diepgetrokken kajaks.
- Voor- en nadelen van de verschillende materialen:
- Details
Dan ben je waarschijnlijk de trotse eigenaar van je nieuwe- of tweedehands zeekajak. Daar is helemaal niets mis mee!!!! Geniet daar maar lekker van en maak plannen wat je ermee gaat ondernemen.
Met dit artikel wil ik je op ideeën brengen waarmee je zelf verbeteringen of veranderingen kunt aanbrengen waardoor de kajak comfortabeler wordt, de kajak betere eigenschappen krijgt, handige toevoegingen krijgt , veiliger wordt, enzovoort.
Dus lees hieronder eens wat er voor mogelijkheden zijn.
Overwegingen NA de aanschaf van een kajak
Nadat je een kajak hebt aangeschaft zijn er nog een paar dingen die je aan je kajak aan zou kunnen passen. Dingen die de kajak comfortabeler maken of die handig zijn tijdens het varen.- Passing
Pas na de aankoop, indien nodig, de kuip aan voor optimaal contact tussen kajak - voeten - knieën - heupen! Lees hiervoor ook nog op deze website: Peddelaar en kajak als 1 geheel.
Houd er bij onderstaande aanpassingen rekening mee dat het heel belangrijk is dat je precies pas zit in de kajak. Niet vastgeklemd, maar op een natuurlijke wijze in de kajak ingepast, zodat je elke beweging precies en zonder speling aan je kajak doorgeeft. Je bent dan 1 geheel met de kajak.
Om deze passing te beteren kan je aan de volgende veranderingen denken:
- Details
Koersvastheid en wendbaarheid vonden Willen Molengraaff en ik belangrijke eigenschappen voor een zeekajak. We hebben er daarom veel over gediscussieerd en kennis verzameld bij het testen van zeekajaks.
Koersvastheid en wendbaarheid
Deze beide begrippen zijn nauw met elkaar verbonden. Simpel gezegd zal een koersvaste zeekajak minder wendbaar zijn dan een wendbare kajak. Omgekeerd geld dat ook. Toch is daar wel een uitzondering op: sommige koersvaste kajaks zijn wel wendbaar als ze goed opgekant worden. Er zijn een aantal aspecten die allemaal tegelijk invloed hebben op de koersvastheid en wendbaarheid:
1. de kiellijn of rocker

Hoe minder rocker: hoe koersvaster en minder wendbaar
Hoe meer rocker: hoe wendbaarder en hoe minder koersvast
- Details
Dit is ook weer zo'n onderwerp waar Willem Molengraaff en ik ons bij het testen in hebben verdiept.
Snelheid
Een snelle kajak spreekt vaak tot de verbeelding.
Maar ook kan snelheid een hulpmiddel zijn. Bijvoorbeeld: een snelle kajak kan voor iemand met minder kracht een hulpmiddel zijn omdat zo'n kajak bij normale peddelsnelheid lichter loopt.
Snelle kajak's nodigen ook uit tot wedstrijden. En inderdaad, er zijn ook wedstrijden met zeekajak's.
Als we praten over de snelheid van zeekajak's denk dan aan snelheden van 5-8 km/h. Dat geeft een aardig beeld. Reken voor de planning van een groep zeekajakkers met gemiddeld 6 km/h.
Uiteraard speelt kracht en conditie ook een grote rol. Maar denk bij snelle kajak's aan een haalbare snelheid van ca. 9-12km/h over een langere afstand gemeten.
Om het begrip snelheid los te zien van de motor, de peddelaar dus, kan je misschien beter spreken van maximale rompsnelheid. Boven die rompsnelheid loopt de kajak niet zo mooi meer door het water en gaat ze meer golven trekken waarbij de boeg omhoog komt.
Als je boven die maximale rompsnelheid nog sneller wilt gaan moet je relatief veel meer energie gaan gebruiken terwijl je maar weinig sneller gaat. Dat houd je dus niet zo lang vol.
Wat maakt een kajak snel?
- Details
vaste scheg en ophaalbare/-variabele scheg
kajak-ontwerpers bogen zich in de begindagen van het zeekajakën in Europa ook over mogelijkheden om kajak's minder gevoelig voor oploeven te maken. Daarvoor ontwierpen ze een vaste scheg (ook wel integrale scheg genoemd) aan de achtersteven van kajak. De kajak's werden zo veel koersvaster en omdat de voor- en achterzijde van het zijaanzicht van het onderwaterschip meer in balans kwam werden daardoor minder gevoelig voor oploeven. De grotere koersvastheid was voor toepassing op zee geen bezwaar.
Een nadelige eigenschap was echter dat zulke kajak's bij sterkere wind gingen afvallen op sommige koersen ten opzichte van de wind.
Door een deel van deze vaste scheg af te zagen verminderde het afvallen, maar vermeerderde het oploeven weer iets.
Hier is duidelijk sprake van een compromis.
Het afzagen moet natuurlijk in kleine stukjes gebeuren voor het bereiken van het goede compromis dat alleen voor jou zelf geldt.
In de periode na de vaste scheg is de ophaalbare of variabele scheg uitgevonden waarmee je het onderwater schip voor (bijna) elke situatie kunt trimmen. Zie het artikel over de geschiedenis van de scheg op mijn blog.
De meeste zeekajak's uit de tegenwoordige periode hebben daarom ook zo'n variabele scheg. (kajak's met roer soms uitgezonderd)
Heb je nog een kajak met vaste scheg, dan hoef je die heus niet te verkopen want je kunt er nog steeds best goed mee varen. In verband hiermee kan opgemerkt worden dat je, varend in wind en golvend water, minder last van oploeven hoeft te hebben omdat kajak's dan vaak wendbaarder zijn. Varend boven op een golftop is de waterlijn heel even korter waardoor je op dat moment makkelijker een koerscorrectie kunt uitvoeren. De kunst is dus wel om dat precies dan je koers bij te stellen met een peddelslag!
- Details
Tijdens het testen vonden Willem en ik heel belangrijk hoe een kajak zich in de wind liet peddelen. Een kajak die afviel vonden wij voor beginnende kajakkers beslist een NO GO. Dit omdat het veel meer kracht en techniek vraagt om in een afvallende kajak de gewenste koers te blijven varen. Dit artikel is weer zo'n brokje gecomprimeerde kennis die we hebben opgedaan.
Oploeven versus afvallen
- Oploeven betekent dat de kajak tegen de wind in wil draaien.
- Afvallen betekent dat de kajak met de wind wil meedraaien.
De ideale zeekajak, die met een variabele scheg is uitgerust, loeft onder normale omstandigheden op met de variabele scheg in en valt af met de variabele scheg naar beneden.
Met zo'n zeekajak kan je onder bijna alle omstandigheden makkelijk van koers veranderen.
- Details
Om de vaareigenschappen van een zeekajak te beoordelen probeerden Willem en ik bij het testen van een zeekajak te verklaren waarom een kajak oploeft. Hieronder de gecomprimeerde kennis van die zoektocht.
Ik denk dat iedereen weet wat oploeven is: de kajak draait tegen de wind in. Als je niets zou doen vaar je na een tijdje bijna recht tegen de wind in. Dat is wel de makkelijkste koers als de zee woelig is. Daarom vind ik een kajak die iets oploeft een veilige kajak. Als je het even gehad hebt en wilt uitblazen kom je vanzelf recht tegen de wind in: de makkelijkste positie om even uit te rusten.
We kennen vier oorzaken die samen het oploeven verklaren:
Eén oorzaak is heel simpel zichtbaar te maken:
Als de wind van de zijkant tegen de kajak blaast geeft het water een tegenkracht op het onderwater-aanzicht (dat heet het lateraal oppervlak) van de kajak. Hier rood en groen afgebeeld.
Omdat de boeg altijd wat smaller is steekt die iets dieper dan het achterschip dat vaak wat breder en daardoor vlakker is. Hieronder heb ik aangegeven hoe groot dat lateraal oppervlak voor en achter het draaipunt (= de vaarder) van de kajak is.
Het groene vlak is groter dan het rode en geeft dus meer zijdelingse weerstand. Daardoor wordt de rode achterkant door de wind weggeblazen. Met andere woorden de boeg draait in de wind.
Het effect van de variabele scheg is zo ook heel duidelijk: je maakt het lateraal oppervlak achter de peddelaar groter door het zijdelingse oppervlak van de scheg, waardoor beide oppervlakken in met elkaar balans kunnen komen.
- Details
Het verklaren van afvallen van een kajak is een lastiger vraagstuk. Hier vonden we uiteindelijk de verklaring in dat er twee oorzaken zijn. Dit artikel is weer een gecomprimeerd blok kennis uit onze periode van het testen van zeekajaks
Waarom is afvallen een vervelende eigenschap van een zeekajak?
Dat komt doordat je de ophaalbare scheg niet kunt gebruiken om dit te corrigeren, maar het moet oplossen met peddeltechniek. Daarbij moet je ook nog eens met de wind mee opkanten (de kajak aan de kant van de wind omhoog) en ook boogslagen aan de benedenwindse kant maken. Daarmee breng je jezelf in een minder stabiele situatie en loop je kans dat je omslaat. Door de kans op omslaan ga je automatisch minder opkanten. Dus lukt het je waarschijnlijk niet de koers varen die je wilt, tenzij je heel hard gaat werken door dit te compenseren met heel krachtige boogslagen aan 1 kant. Iets wat je niet zo erg lang kunt volhouden.
Daarom vind ik afvallen één van de slechtste eigenschappen die een kajak kan hebben in slecht weer.