- Details

- Details
Go with the flow
De hele maatschappij individualiseert.
Maar als je echter met zeekajakkers discussieert over veiligheid dan is ieder het er over eens dat goed groepsgedrag belangrijk is. Interessant is wel dat er na afloop van zo'n discussie altijd wel iemand de opmerking maakt: "maar we blijven individualisten".
Met andere woorden: we geven geen garantie dat we dat ook daadwerkelijk doen.
Dat blijkt in de praktijk ook wel want als er wordt gevaren met meer dan 2-3 peddelaars dan is het groepsgedrag soms toch ineens verdwenen. Resultaat is dan dat een groep uit elkaar valt en/of dat er groepsleden zoek zijn.
Tot zover de huidige praktijk.
- Details
Inleiding
Oorspronkelijk kom ik uit Scheveningen. En ik kan me nog goed herinneren dat er altijd op werd gehamerd dat de muien bij afgaand water gevaarlijk zijn. Niet ten onrechte want in een belangrijke badplaats zoals Scheveningen was en is, waren jaarlijks meerdere verdrinkingen van zwemmers. Dat heb ik nog steeds in mijn hoofd gegrift staan.
Tegenwoordig bestaat er een groeiende interesse in branding-kanoën. Misschien hoort het bij deze tijd dat men de spanning zoekt. Alhoewel er vanuit de Reddingdsbrigades veel aan voorlichting wordt gedaan over het zwemmen in zee, lijkt het of de branding-kanoërs zich weinig zorgen maken over de gevaren in de zee.
Zwemmers wordt geadviseerd zich niet in muien te begeven en niet dieper zee in te gaan dan tot je heupen.
Kanoërs zitten echter al snel in een mui en zijn ook al snel in dieper water dan heuphoogte. Al varend maakt dat niet zoveel uit, maar aangezien beginnende branding-kajakers best vaak omslaan vind ik dat een teken van zorg.
Daarom heb ik dit artikel geschreven waarin ik probeer uit te leggen hoe een mui werkt en wanneer een beginner in het branding-kajakvaren beter niet kan gaan varen.
Ik noem iedereen die niet of niet heel goed kan eskimoteren dus een beginner!
- Details
In zeekanovarend Nederland weet iedereen van het nut van een kanokarretje.
Er zijn vele soorten van in omloop en vele peddelaars hebben natuurlijk hun eigen voorkeur.
Veel soorten karretjes hebben luchtbanden. Op zich prima, maar ze hebben hun beperkingen; zoals te zacht, lek raken, liggend in de zon kunnen klappen. Ook heb je extra uitrusting nodig in de vorm van een pompje en plakspullen. Je zou zelfs een reserve binnenland kunnen meenemen.
Sommige kajakkers hebben daarom hun oog laten vallen op de wieltjes met massieve bandjes zoals die in rollators worden gebruikt. Je hebt er geen omkijken meer naar is daarbij de gedachte.
Zo ook Jos die mij deze foto stuurde.
- Details
In onze kennissenkring is het algemeen bekend dat wij graag voor vakantie naar Noorwegen en Zweden gaan.
Vaak gebruikten we daar voor de ferry Kiel-Gotenburg of Kiel-Oslo. Maar ook de ferry van de kop van Denemarken naar Kristiansand of bergen kennen we inmiddels. Alhoewel we dat wel een eind autorijden vinden.
Wat dat rijden betreft is er nu goed nieuws want vanaf april 2022 vaart er 3x per week een ferry van Eemshaven naar Kristiansand. Daarvoor hoef hooguit 2 uur te rijden en begint de vakantie al in Eemshaven.
Meer info vind je op https://hollandnorwaylines.com
- Details
Uitgaande van een kajak zonder roer is het punt dat een zeer koersvaste kajak moeilijker de bocht om te krijgen is. Ook is het met een koersvaste kajak soms moeilijker om koers te houden als er omstandigheden zijn waaronder de kajak bijvoorbeeld oploeft of afvalt. Bij zeer koersvaste kajaks moet je namelijk zover opkanten dat je voorbij het kantelpunt van de kajak komt; iets waarbij een beginner makkelijk kan omslaan.
Zo'n kajak adviseer ik liefst niet voor een beginnende kajakvaarder omdat deze problemen kan krijgen met het koers houden. In een verslag over zo'n kajak meld ik altijd dat de kajak niet geschikt is voor beginnende zeekajakkers TENZIJ ze al goed kunnen opkanten in combinatie met boogslagen.
Beginnende peddelaars kunnen beter een wendbare kajak varen zodat ze niet buiten hun comfortzone hoeven te komen.
- Details
Begin 2020 schreef ik hier al een artikel over een horloge met een noodknop: dat had ik gelezen op een Noors kano-tijdschrift.
Aangezien ik daar in Nederland nog niets over had gehoord heb ik vorig jaar een mail aan de KNRM gestuurd met de vraag of zij hier iets van wisten. (Klik hier voor het vorige artikel)
Dat hadden ze; en ze waren ook bij het project betrokken. MAAR schreven ze me: het is nog niet geheel klaar, dus wacht maar even
Nu zag ik toevallig net op internet een film over een Sony-horloge: SAFETRX. Dat kan verbinden met een app op je telefoon, en met die twee dingen samen heb je vele veilige mogelijkheden.
- Details
Het is niet de eerste keer dat ik een luik vervang. Daarbij was ik al een paar jaar eerder overgestapt van VCP-luiken naar luiken van KanoSport. Deze luiken bevallen me veel beter en gaan langer mee; ook bij gebruik op zee.
Nu had ik vorige week zo'n luik gekocht bij Bloem en wilde dat vandaag gaan gebruiken.
Tot mijn verbazing zat mijn nieuwe luik veel te los op de luik-fitting. Het was me een raadsel????????????
Toen maar even een eerde gekocht KanoSport-luik erbij gehaald: die paste echter uitstekend.
Zoek het verschil:

- Details
Een "doe het zelf"-project!
1) Handschoenen zijn er tegenwoordig in vele merken en soorten. Maar dat geldt in mindere mate ook voor de moffen.
Het is moeilijk een keuze van het type handschoen te maken en daarbij blijkt vooral dat iedereen zijn of haar eigen voorkeur heeft!
Er is één uitzondering op: namelijk neopreen wanten waar op de plek van de handpalm een gat is gemaakt zodat je toch contact met je peddel hebt. Deze handschoenen gebruik ik op zomerse koude dagen in gure wind, maar ook bij het (winters)-branding-kanoën omdat je daarmee wat makkelijker vanaf het strand in zee kan steken.
2) Kanomoffen kunnen ook een hele goede oplossing zijn.
Als je daar éénmaal je handen in hebt gestoken (ze zitten om je paddelsteel heen) dan heb je best warme handen.
Dat aandoen is bij sommige types die je in de winkel kunt kopen best wel even lastig: de eerste hand gaat best goed omdat je andere hand kan helpen. Maar voor de tweede hand gaat dat niet en moet je de tanden gebruiken om je hand erin te steken. Vooral als de kanomoffen van flexibel materiaal zijn gemaakt.
Een ander nadeel dat wordt genoemd is dat als je in de winter zou omslaan de handen geen bescherming van handschoenen hebben. Handen worden dan snel zo koud dat je er niet zoveel mee kunt. Het devies is dan natuurlijk om in de winter als er gevaar voor omslaan is, dan niet alleen te gaan varen maar met een maatje die je kan helpen.
Toch gebruik in de winter graag kanomoffen van neopreen. Die zijn veel warmer, vooral als ze van dik neopreen zijn gemaakt. Deze kanomoffen gebruik ik al 35 jaar en ben nog steeds tevreden over ze. Het grote voordeel van deze zelf gemaakte moffen is dat de opening voor de handen open blijft staan zodat je de handen er zonder hulp kunt insteken en je je tanden niet meer nodig hebt als hulpje. Bij een zwempartij in slecht weer blijft 's-winters natuurlijk wel het nadeel van koude handen. Maar dan gebruik ik de kanowanten uit 1) hierboven wel.
Een ander voordeel van deze wanten is dat je ze zelf kunt maken van neopreen van een dikte naar je eigen wens. Ze hoeven niet veel te kosten want je kunt ze maken van een afgedankte wetsuit. Je hebt alleen lijm en een scherp mes nodig
- Details
Je zou zeggen dat ik, omdat ik in zoveel zeekajaks heb gezeten, geen moeite moet hebben een kajak te kopen.
Zo simpel is het echter niet. Ik ben me juist heel erg bewust van het feit dat een zeekajak altijd een compromis is tussen een aantal eigenschappen. Dus eigenlijk ben ik niet gauw tevreden.
Een voorbeeld:
Zelf ga ik uit van de slechtste situatie. Zo heb ik, alhoewel ik geen problemen met een lage stabiliteit heb, heel lang getwijfeld over het kopen van een Lettmann Godthab. Dat is een prachtige, slanke en snelle kajak. Uiteindelijk heb ik die kajak niet gekocht: omdat ik, ook als ik eens een keer zwak ziek of misselijk ben, niet gelijk uit de kajak wil vallen en er nog redelijk mee moet kunnen varen.
Ik ga ervan uit dat de kajak mij niet in de steek mag laten maar dat ze me in zo'n geval MOET helpen.