- Details
In bovenstaande titel staan 4 begrippen/termen die allemaal hetzelfde betekenen, namelijk "met of zonder vaartuig over land van het ene naar het andere water gaan" . Ik noem de termen in de volgorde waarin ik ze zelf heb leren kennen.
Overdragen leerde ik al jong tijdens kanotochten waarin soms overgedragen moest worden.
Klunen kwam in beeld toen ik schaatsen op natuurijs begon te waarderen.
De Overhaal kwam in beeld toe we in de Zaanstreek gingen wonen en daar leerden dat op de plaats van de sluis in Zaandam vroeger een overhaal was waar complete schepen van de Zaan over land richting zee werden overgezet; en omgekeerd. Ook is er aan de rand van het Alkmaardermeer een nog steeds mini-overhaal waar kleine plezierbootjes over een rollenbaan in of uit het meer kunnen worden overgezet.
Het idee om hier een artikel over te schrijven ontstond nadat Floris, die mij informatie vroeg over zeekanoën langs de Noorse kust in het zuidwesten. Ik gaf hem toen ook informatie over het overdragen van het ene naar het andere fjord in geval van slecht weer op zee.
Aangezien ik langs de Noorse zuidwestkust al in 2012 had gevaren moest ik eens goed nadenken hoe dat ook al weer in elkaar zat en waar het precies was toen Tiny en ik inderdaad hebben overgedragen in verband met slecht weer op zee.
- Details
Ook van nog een ander clublid kreeg ik een vraag. Hij vroeg zich af of het mogelijk is om zelf een schot te verplaatsen of dat dit een klus is om uit te besteden.
Ik heb hem geantwoord dat het verplaatsen van een schot niet mijn favoriete klus is om te doen. Maar dat ik wel denk dat het een uitvoerbare klus is om zelf te doen; zowel het verwijderen als het weer lamineren met polyesterhars en glas. Als je maar volhoudt.
Ik ben zo vrij geweest om in mijn antwoord ook nog een aanpakplan te beschrijven waarmee het een uitvoerbare klus wordt.
Het leek me zinvol de aanpak ook hier in mijn weblog te omschrijven. Je weet maar nooit wie er ook over denkt zo'n klus wel of niet uit te voeren.
- Details
Kielstrip aanbrengen
Pas geleden vroeg een lid van de kanoclub aan me of ik ervaring had met het aanbrengen van een zelfklevende kielstrip. En ook of ik nog tips had.
Uiteraard heb ik zo goed mogelijk geantwoord. Maar het leek me een goed idee mijn aanpakplan ook op mijn weblog te vermelden zodat meer peddelaars inspiratie kunnen opdoen.
- Details
De zee door O. Poenel
Het water ruist tussen de stenen
Je hoort, het wordt weer vloed
Een elke dag weerkerend feit
Een dagelijkse zoutwatergroet
- Details
Tijdens het varen is het best handig om een netje onder het voordek te hebben. Tenminste: als je daar de ruimte voor hebt binnen de mogelijkheden van je kajak.
Zo'n netje is ideaal om bijvoorbeeld je regenjack onder handbereik te hebben. Of om een thermosdrank het warme drank te hebben. Talloze mogelijkheden!
Maar hoe maak je nu op een makkelijke manier zo'n netje. Een eerder netje heb ik gemaakt terwijl ik lang in de kuip gebukt stond met mijn hoofd en 2 armen erin. Erg benauwd.
Maar na wat spionage in de kajak van Jos heb ik een nieuwe manier bedacht waarop je een keurig netje kunt aanbrengen.
- Details
De roep van de zee door J.H.Speenhoff
ODE AAN DE BLAUWE ZEE
Blauwe zee van ver gekomen,
Golven die zo lome dromen ,
Dromen zijn van een eeuwig leven,
Dromen zijn van een eeuwig zijn.
Zacht zingt de zee,
Zangen van weemoed,
- Details
Vorige week waren we met de navigatie een beetje lui geweest tijdens de terugtocht van de Marker Wadden naar de vluchthaven van Wijdenes: we maakten de oversteek door richting windmolen te varen.
Alles heeft zijn prijs en ik had het idee dat daar nog wat leerpunten te benoemen waren. Daarom heb ik naar aanleiding van onze toch op 14 okt. Alles nog eens op een rijtje gezet voor de terugtocht
Wat was het geval?
Voor de terugtocht van de MarkerWadden naar de vluchthaven van Wijdenes was de kompaskoers ca. 293graden.
Omdat er een noordelijke wind van 4-5 bft. stond besloten we om op 300gr. te varen om de drift als gevolg van de wind te compenseren.
Na korte tijd kregen we een windmolen in beeld die, zo op het oog, precies op onze koers leek te liggen.
Omdat het varen naar een object relaxter is dan op kompas of GPS besloten we de windmolen aan te houden.
- Details
Winter op Zee door J. Slauerhoff
De kim wordt wreed, de golven tuimlen wild,
Van mild en groen, spoorslags hardgrijs en grauw;
Eén nacht waarin de wind door't luchtruim rilt,
Dan, als een plotselinge dood, de kou.
- Details
Inmiddels bestaan de MarkerWadden al en paar jaar en zijn we daar in diverse stadia van de aanleg al per kajak gaan kijken. Dat waren redelijk korte tochten vanuit Lelystad. Wat we echter nog nooit hadden gedaan was om vanuit de vluchthaven Wijdenes te vertrekken. Omdat dit echter een flinke oversteek is van ruim 14 km, over open en onbeschut water is, moet het daarvoor wel gunstig weer zijn en was het nog nooit gelukt die tocht te varen.
Alle foto's: JosD
Tot vandaag: Door Corona-aanscherpingen verviel een geplande tocht rond de kop van Goeree omdat daar ook 2 overnachtingen bij hoorden en omdat er geadviseerd werd zo weinig mogelijk te reizen. Een veiliger tocht was in dit geval de tocht van Wijdenes naar de Markerwadden die we met 3 personen geheel Coronaproef konden varen. Onze groep bestond uit Jos, Theo en mijzelf.
- Details
Vrijheid door Cees Maas
Alléén op zee
Mensjes verschralen
Op de dijk
Hier mag je roepen
Naar een meeuw
Onzin zingen
Met jezelf
Fluisters vangen
Van een onnoembaar geluk