Een roer of niet:

Het lijkt erop dat je de laatste jaren steeds vaker zeekajaks met een roer ziet.

Waarom zou dat zijn?

  1. Het kan zijn dat het roer een hulp is voor de vaareigenschappen van bepaalde kajak-ontwerpen. Immers, er is steeds meer vraag naar snellere kajaks. Dat realiseert men in het ontwerp met langere waterlijnen en met de svedeform. Een roer als hulpje kan dan nuttig zijn voor zo'n ontwerp.
  2. Een maatschappelijke trend: meer gemak. Of met minder vaardigheid toch moeilijker zeeën kunnen bevaren.
  3. Om sneller te kunnen varen helpt een roer omdat je dan minder energie in sturen hoeft te stoppen. Dat kan zowel met de trend naar snelheid als de wens voor meer gemak te maken hebben.

 

Ik zou het een goede zaak vinden dat als kajak-ontwerpers een kajak met roer ontwerpen, dat het dan een model wordt dat ook zonder het roer in slecht weer ook goed bestuurbaar blijft .

Voor het gebruik van een roer zie ik een paar nadelen:

  1. Een kajak met roer heeft het euvel dat het roer in korte hoge golven geheel of gedeeltelijk uit het water wordt getild tijdens het passeren van een golf. Dit afhankelijk van de grootte van het roerblad en hoe diep het steekt. De wind kan op zo'n moment de kajak heel makkelijk van koers af brengen.
  2. Als het blad uit het water komt dan reageert de kajak veel langzamer op het roer. In golven kan je jezelf dan best onzeker voelen met zo'n kajak omdat hij niet precies doet wat je wil. Of in ieder geval te traag. Door die traagheid loopt de kajak in golven makkelijk uit koers. In golven heb je juist een snelle respons nodig anders drukt de golf je de verkeerde kant op.
  3. Een beginner leert in een kajak met roer niet echt de basistechnieken voor zeekajakkers: opkanten en boogslagen maken.
  4. Een roer kan kapot gaan. Als kajakkers bovengenoemde technieken niet goed genoeg beheersen hebben ze een probleem als de betreffende kajak niet goed bestuurbaar is. Die kajaks zijn voor gebruik met roer ontworpen. Als het roer kapot gaat is de beheersbaarheid waarschijnlijk veel minder. Dit is uiteraard een algemene opmerking. Het testen van het roer is daarom een belangrijk punt ter overweging bij de aankoop.

 

Stel dat je een kajak met roer koopt, dan is het zeer verstandig om vaak preventief onderhoud aan het roersysteem te doen. Dit om te voorkomen dat, als je eens in zwaar weer zit, het stuursysteem defect raakt. Daardoor zou je onbestuurbaar kunnen worden of op zijn minst stuurproblemen kunnen krijgen.Klik hier voor een interessante anekdote op mijn weblog hierover. Die las ik in het verslag van Freya Hoffmeister over haar ronding van Zuid Amerika
Belangrijke punten om bij aankoop van een kajak met roer op te letten zijn dat de kajak van een ontwerp is waarin je niet echt afhankelijk van het roer bent. Ook het beoordelen van de roerconstructie op degelijkheid en betrouwbaar wordt geadviseerd.

In mindere mate geldt dit advies ook voor een kajak met variabele scheg: ook die kan kapot. Een ook dan is het een groot voordeel als de kajak zonder gebruik van de scheg bestuurbaar blijft.

Scheg of roer moeten dus betrouwbaar zijn.

Persoonlijk heb ik voorkeur voor een wendbare kajak omdat die geen roer of scheg nodig heeft in geval van nood zonder deze hulpmiddelen op koers te houden is.