- Details
Ik vertrok in de schemer en al snel is het donker.
"Het is nacht, stikdonkere nacht....." [citaat uit bekend sprookje]. Alhoewel: de maan geeft toch nog aardig wat licht.
Het was vandaag opnieuw zulk ´s-zomers en rustig weer dat ik toch nog een keer de K1 heb genomen voor dit nachtelijke tochtje. Dit keer echter wel met "kop"lichtjes. Toen er uit het donker een onverlichte speedboot met brullende motoren op me af kwam voelde ik me met die lampjes wel wat geruster.
Op de club gekomen trof ik alles donker. Dat is ook wat, dacht ik!
Net toen ik weer terug wilde gaan doemde Leo met zijn kajak uit het donker op. Ik had hem blijkbaar ergens ingehaald en zijn roep niet gehoord. Even later komt Wieger met een vergelijkbaar verhaal binnen, want hij had mijn lampje uit het Stierop zien komen en was me achterna gegaan. Hij zag het lampje echter alleen maar steeds verder van hem weg gaan en gokte er op dat ik het met de K1 was. Goed gegokt Wieger.
Als ik de terugtocht aanvaard zijn er nog 3 vaarders buiten.
Aangezien het inmiddels 21.30 is, duurt het niet lang of ik zie in de verte wat lampjes bewegen. Een kleine koersverlegging brengt me naar Maarten, Annet en Wietse, die een "rondje Spijkerboor" hadden gevaren.
Daarna glijd ik weer eenzaam en geruisloos door het donkere water.
DETAILS: 19,1 km; gem.9,4km/h (op heenweg gem9,8); max.15km/h
- Details
3/4 rondje Ameland
We drijven op een verstilde zee, de golfjes kabbelen licht en aan de benevelde horizon drijft een ijsberg. De zon probeert de nevel te verdrijven. Voorlopig is de illusie compleet.
Tot ik achterom kijk en de pier van Holwerd nog zie liggen. Dan is ook de ijsberg niet wat het lijkt te zijn; het zal de veerpont zijn die bij Nes aangemeerd ligt.
Rob, Peter, Jos, Kees, Henk en ik zijn onderweg naar Nes om van daar te voet de binnenlanden in te trekken. Naar camping Duinoord, bij paal 13 aan de noordzijde van het eiland. In theorie zouden we ook om de westpunt heen naar paal 13 kunnen varen, maar dan zouden we in deze tijd van het jaar pas in het donker aankomen. Daarom was het vandaag een lekker rustig en vooral sfeervol tochtje voor deze oude mannen van 48+.
Het is erg stil en behalve een zeilbootje en de veerboot die een keer langs komt, lijkt de natuur diep in slaap gevallen.
- Details
Omdat de vooruitzichten voor vandaag van een toenemende wind spraken, werd er voor vertrek gediscusieerd of het oorspronkelijke plan Bakkum-Wijk aan zee vv. zou worden volvoerd of dat we een alternatief zouden kiezen. Bij de gegeven windverwachting zouden we daar beter kunnen brandingvaren, maar dat sloeg niet echt aan als verenigingstocht. Na gezamenlijk overleg werd het "Trintelhaven<>Urk vv."; ook een heel mooi tochtje, vooral als er wind staat. Een ploegje van 7 man zette koers naar het startpunt: Svalbard Rob, Mariner Peter, Morsky Ryba Chris, Bahiya Wietse, Calypso Maarten, Baidarka Jos en AnasAcuta René. Het weer klaarde steeds meer op, de wind stelde (nog) niets voor en het water toonde zo glad als een spiegel. De koers van 80° had je niet nodig want in dit heldere weer was na een paar peddelslagen al duidelijk waar we heen moesten: Urk lonkte reeds van verre. Om wakker te blijven trokken Wietse en ik soms een sprintje om ook te kijken wat de GPS-en en NavMan daarvan vonden: uiteindelijk bleef de meter steken op 12 km/uur.
Diegenen onder ons die golven wilden voelen hielden zich "op de been" met de gedachte dat de wind later nog zou toenemen.
In Urk aangekomen wandelen we door de steegjes van het oude dorp: de tijd heeft daar schijnbaar stilgestaan. Daarna strijken we neer bij De Kaap, een terras met zicht op het water. We laten het ons daar goed smaken en steken weer van wal met voldoende "brandstof aan boord".
- Details
Op zaterdagochtend zo´n slordige 500 postzegels geplakt, zo´n 250 enveloppen gevuld en het geheel op het postkantoor afgeleverd
Foto: Tiny Mannak
Daarna onderuit gezeten (kanoen op het droge) in eigen werk gelezen. Een tevreden gevoel.
Dit zal dan het laatste boekje van mijn hand zijn.
- Details
Het lijkt een mooie avond te worden en dat lokt me voor en tochtje van huis naar de club. De K1 en wingpeddel worden van stal gehaald en daar ga ik. Prachtige wolkenluchten.
Het lijkt wat "freak-ig" maar ik houd, als feedback op mijn peddeltechniek, de snelheid bij op een NavMan. Sinds ik dat doe is het Wingpeddelen met sprongen vooruit gegaan.
Bij het Stierop aan de rand van het Alkmaardermeer had ik bij deze ZW-wind meer golven verwacht, maar dat viel me alles mee. Vlak voor de club haal ik Leo in en gezamenlijk doen we het laatste stukje. Bij de club blijken er nog veel mensen varend weg te zijn. Het is echter niet verstandig daarop te wachten want de lucht verandert en er komen af en toe flinke windvlagen. Daarom aanvaard ik om 21.00 uur, na een praatje, weer de terugtocht. De achterblijvers vinden het maar wat dat ik nu nog met de K1 in het donker en met de toenemende wind op het meer moet. Het is inmiddels donker en, stom, ik heb m'n lampje vergeten. In de verte zie ik een lampje en in het donker trekt me dat er naartoe. Het is echter dichterbij dan ik dacht en voor ik het weet zit ik midden in een veld kajakkers. Voor Maarten, Rob, Annet en nog een paar schimmen doem ik plotseling onverlicht op en ik geloof dat ik ze toch wat aan het schrikken bracht. Een beetje verontwaardigd (terecht) lijken ze ook. Sorry mensen, volgende keer neem ik echt een lampje mee. Maarten is zo vriendelijk om me 1 van zijn lampjes te lenen.
Even verder op het Alkmaardermeer staan nu toch al veel meer golven, die van schuin achter komen. In de K1 moet het nu zo ongeveer voelen als voor een beginner in een zeekajak op een woelige zee. Wel een goede evenwichtsoefening, maar ik ben echter maar alleen hier en je weet maar nooit. Ik denk, nu het water snel kouder wordt, dat ik de K1 voor de nachtelijke oversteken van het meer voortaan maar thuis moet laten en een zeekajak moet nemen.
In het Stierop kan ik er de stoom weer opzetten. Daar ga ik op het kanaal en de Zaan maar mee door want nu heb ik de wind tegen. Nog even overdragen naar het Zweth en om 22.00uur sta ik weer in de tuin.
´s-Nachts steekt de wind op en vallen er flinke hoosbuien. Dus toch!
Details: route"Zweth-Zaan-NH.kanaal-Stierop-Alkmaardermeer"; 18,9km; Gem 9,8km/uur; Max 13,4km/uur; wind ZW3-4+
- Details
Ik heb de laatste weken flink gebuffeld ("INDOOR"; dus niet varen) om het boekje 2005/2 af te krijgen. Na een verplichte stop tbv wachten op copy na het zeekamp te Vlieland, ben ik volgas verder gegaan in een poging het boekje toch nog in september uit te kunnen geven.
Overigens had die stop toch ook het voordeel dat ik nu nog een nieuw idee voor een interview-rubriek ten uitvoer kon brengen.
Vandaag heb ik een vrije dag genomen om te werken aan de finishing touch, een laatste advertentie, de laatste taalfouten en daarna het afleveren bij ZaansPrint. Daar trad nog het probleem op dat zijn computer de 52 bladzijden copy niet afdrukte zoals het bedoeld was, maar gewoon wat plaatjes wegliet en de layout daardoor in het 100 liep. Het gekke was dat de afwijking ogenschijnlijk niet eens zo erg opviel. Het is echter goed gekomen. Dus toch goed om er zelf even bij te blijven staan en kritisch mee te kijken.
Ik had wel een zeer tevreden gevoel toen ik de deur bij de drukker weer achter me dicht kon doen. Nu nog wel "even" voor het eind van de week alle 250 enveloppen stickeren, vullen en versturen.
- Details
De laatste 2 maanden kwam het er door vakantie en andere beslommeringen niet van, maar vanavond heb ik weer eens lekker doorgehaald: In mijn antieke Bafchin K1 (één van de eerste polyester wedstrijd K1's; volgens overlevering stammend uit ca. 1965) en met de hightec Kinetik Wing peddel uit 2005.
In de schemering lekker bezig geweest met de techniek van het Wing-varen; de aantekeningen daarover komen in het wingBLOG.
Details: Wormer- en Jisperveld; ondiep water; 1 Beaufort Oost; 8,43 km; gem. 9,4km/h; max 12,0 km/h.
- Details
Welkom op mijn nieuwe Weblog, ook wel BLOG genoemd.
Het is leuk om met je tijd mee te gaan. Het bijhouden van een BLOG is nieuw en dat wilde ik dat ook wel eens proberen.
Het leuke van zo´n BLOG ten opzichte van een dagboek is dat lezers kunnen reageren en er een discussie kan ontstaan! Een soort interactief dagboek dus.
Ik zal in dit blog bijhouden wat ik aan kano-(gerelateerde)avonturen beleef.
Hiernaast zal ik ook BLOG's starten over de testkajaks waar ik aan werk zodat de voortgang van een test is te volgen door geïnteresseerde lezers.
- Details
Annet belde me dinsdag op: of ik zin had Woensdag avond branding te varen bij Bakkum. Wel om 17.00uur verzamelen: eigenlijk wat vroeg voor mij maar wel nodig omdat het alweer vroeg donker wordt.
Uiteindelijk is het me gelukt om om 18.00uur op het strand te staan. We waren met z´n vieren: Dick, Annet, Wietse en ik.
Overdag was er veel wind geweest maar nu in de avond slechts 3-4B. Er liepen geweldige golven als je wat verder naar buiten, naar de tweede zandbank, ging.
Golfhoogte daar soms ca. 2,5 meter. Als je zo'n golf steeds steiler ziet worden tot hij breekt, dan ontneemt je dat de lust om er op te surfen, vooral als je zo'n brekende golf al een keer op je pet hebt gehad.