Toen we dit jaar weer een bestemming zochten voor een tocht moesten we denken aan de tocht in 2017 waarbij we van Zweden naar Noorwegen overstaken. Als basis voor de oversteek streken we eerst met onze tentjes neer op het eiland Søndre Søster dat nog net in Noorwegen ligt. Pas geleden lazen we over dat eiland dat het een prachtig natuurgebied is en misschien wel een plek om daar een paar dagen rond te kijken. Dat werd het doel van deze tocht waarbij we deels en Zweden en Noorwegen zouden varen!
We startten dit jaar in Strömstad op de plek waar onze tocht van vorig jaar eindigde. We hoopten nu op rustig weer want bij storm uit zuidelijke richting ligt dit eiland Søndre Søster vol in de wind. Om die reden verlieten we dit eiland in 2017 met spoed omdat we daar vandaan de oversteek naar Noorwegen niet konden maken bij stormachtige wind uit ZW..
Onze route dit jaar in 2025 was:
Ons oorspronkelijke doel:
Zoals je hiernaast kunt zien hebben we dit doel bij lange na niet kunnen bereiken door veel wind en aankondiging van nog meer winderige dagen.
Plan B hadden we al bij het eiland Kirkeøy nodig door naar het noorden af te slaan. Dat plan B hield dan dat we kortste weg terug richting auto wilden varen om niet door de wind in Noorwegen opgesloten te worden. De dagen die we daardoor over zouden houden konden we ten zuiden van Strömstad willen kunnen besteden.
Maar helaas: op ons kampeerplekje vlak bij de Zweedse grens kwam er een stormwaarschuwing Code GEEL voor de plek waar wij moeten over steken: daar zou de storm recht op staan. Daarmee zaten we dus in Noorwegen opgesloten om per zeekajak naar de auto te kunnen varen.
Dus werd het Plan C: naar het plaatsje Skjærhollen varen waar een bus vertrok waarmee we in Strömstad zouden kunnen komen met 3 bussen.
Zodoende stonden we op 3 juni weer op de kade van de haven in Skjærhollen. Goede raad was duur want het kampeerterrein waar we op hadden gerekend lag 3 km verderop en daarvoor moesten we ook nog eens flink klimmen met onze beladen zeekajaks, Extra zwaar zou de tocht worden omdat er ook nog een flinke stijging in het pad zat.
We verdeelden ons in 2 ploegjes die gingen onderzoek uit gingen om te kijken of we ergens een overnachting konden regelen.
Dat lukte vlakbij de haven bij Ole Jacob waar we onze tenten in zijn tuin mochten opslaan. Ole Jacob was zelfs zo gastvrij dat hij een deel van zijn huis ter beschikking stelde voor toilet en een kamer waar we gezamenlijk konden eten. We mochten zelfs 3 nachten blijven zodat we alle tijd hadden om de auto's op te halen en ook nog een uitje naar de Noorse Vestingplaats Frederikstad konden hebben.
Daarna hadden we we nog 1 dag over tot het vertrek met de ferry naar Kiel. Die hebben we benut voor een kanotochtje in de omgeving van Grebbestad. Daar konden we in ons tochtje nog het eilandje Käften bezoeken voor onze lunch. We hebben allen heel goede herinneringen aan dat eilandje, dus dat was beslist geen verloren dag.
De film (13 minuten) met onze belevenissen staat hieronder:
De complete film, met alle informatie, duurde echter 30 minuten en is daarom gecomprimeerd tot boven vertoonde film (die wel een goed beeld geeft van deze tocht)