Materiaal van de kajak:

Als je een kajak kiest is het soms, afhankelijk van de kajaks die je op het oog hebt, ook belangrijk om na te denken over het materiaal waar van de kajak is gemaakt. Bijvoorbeeld in verband met kosten of de bestemming waarvoor je de kajak nodig hebt. Soms is het makkelijk en heb je bij een bepaald model de keus uit bijvoorbeeld PE of glasvezel of carbon. Maar dat is natuurlijk niet altijd zo.

Voor de moderne zeekajaks heb je de keus uit PE-, polyester-, Epoxy/carbon-, en diepgetrokken kajaks.

      Voor- en nadelen van de verschillende materialen:
  • PE
    • Zal niet snel kapot gaan. Daardoor is zo'n kajak vaak favoriet voor rotsige bestemmingen
    • Is echter vrijwel niet goed te repareren. Er zijn wel mogelijkheden, maar meestal blijft de reparatie toch een zwakke plek.
    • Vaart vaak wat zwaarder. Dat gold zeker voor het 1-laags PE. De modernere PE-constructies bestaan uit meer lagen en zijn daardoor stijver en strakker.
    • Een PE-kajak is zwaarder
    • De schotten voor de waterdichte compartimenten worden in de kajak gelijmd of gekit. Omdat PE moeilijk te lijmen is worden de schotten vaak gekit. Daarbij ontstaan er toch vaak lekjes langs de schotten waardoor je in een PE-kajak alle spullen die je droog wilt houden zeker in waterdichte zakken moet verpakken. Uitzondering zijn schotten die in de kajak gelast zijn of met een andere technologie waterdicht zijn bevestigd. Maar let op: dat is zeker nog niet overal het geval.
    • PE kajaks zijn meestal het voordeligst qua prijs
  • Polyester
    • Sterk
    • kwetsbaarder dan PE. Bij aanvaringen of hardhandig contact met rotsen kans op schade.
    • Makkelijk en onzichtbaar te repareren.
    • Stijf materiaal waardoor sneller dan PE-kajaks.
    • Compartimenten zijn100% waterdicht te maken door het lamineren van de schotten in de kajak.
    • Duurder dan PE
  • Epoxy/carbon
    • Laag gewicht. Dat is makkelijk als je de kajak moet optillen om op het dak van de auto te leggen. Te water heeft dat lage gewicht weinig zin, zeker niet als je er veel bagage in legt voor een trektocht. Je kunt je afvragen wat het dan helpt als je kajak zelf 10kg lichter is. Wel merk je dat je van stilstand uit startend iets meer kracht moet zetten bij een zwaardere kajak. Maar je kunt ook langzamer op gang komen. Tenzij je een wedstrijdvaarder bent.
    • Sterk
    • Mocht zo'n kajak toch beschadigd raken dan is reparatie soms moeilijker vanwege de kans op kanaalvorming ten gevolge delaminatie van de lagen.
    • Zo'n kajak heeft meestal de hoogste prijs.
  • Diepgetrokken kajaks. Hier gaat men voor productie van de kajak uit van vlakke kunststof platen die uit verschillende lagen met verschillende eigenschappen zijn gemaakt. Hiermee kan men de eigenschappen, sterkte, gladheid, taaiheid enz positief beïnvloeden
    • Vroeger waren zulke kajaks nog niet erg betrouwbaar omdat dek en romp op elkaar gelijmd moeten worden. Tegenwoordig zijn daarvoor echter veel betere lijmen of kit ontwikkeld.
    • Mooie strakke vorm van de kajak.
    • Afhankelijk van de keuze van het dieptrek materiaal: sterk en taai. Mocht zo'n kajak toch beschadigd raken dan is reparatie niet eenvoudig.
    • Omdat de productie van zo'n kajak zeer eenvoudig is, zal de kostprijs in de buurt van PE-kajaks liggen. Misschien soms zelfs goedkoper.
    • Waterdichtheid. Bij de het plaatsen van schotten in zulke kajaks heeft men een voordeel omdat men de lagen zo kan kiezen dat ze wel te lijmen zijn; dit in tegenstelling tot PE kajaks.
    • In 2006 vond ik hierover interessante artikelen over het materiaal Airalite. Klik hiervoor voor twee artikelen van mij op dit weblog
      Airalite for seakayaks  en een artikel Airalite for seakayaks; continued. In die artikelen verwijs ik ook naar links van producenten met dit materiaal; inclusief een link naar een film van het productieproces. Helaas zijn deze links anno 2021 niet meer te vinden.
      Zoekend op Airalite vind je alleen Perception als producent. Op de huidige website van Perception vind je er niets meer over. Probeel zelf ook eens.
      Ik vermoed dat de naam Airalite een handelsnaam is die niet meer gehanteerd wordt: Aangezien het basismateriaal ABS is kan je wel meer informatie vinden onder de zoektermen :  "Thermoform" + "ABS " + "seakayaks".

Ik heb met oog op veiligheid niet echt een voorkeur voor één van deze materialen voor een kajak. Alhoewel je met PE bij een rotsige kust minder kans loopt dat een aanvaring met een rots tot dramatische schade leidt.